Tuesday 15 July 2014

MORNING SICKNESS DAN VITAMIN UNTUK IBU HAMIL


Bagi sesetengah ibu mengandung, morning sickness atau mabuk mengandung adalah ‘kawan baik’ yang datang tidak kira di mana2 peringkat kehamilan. Ada orang semasa trimester pertama, ada yang dalam trimester kedua, ada yang morning sickness bermula dalam trimester ketiga, dan ada juga yang berlanjutan dari awal mengandung hingga bersalin!


 
Apakah yang menyebabkan morning sickness?

Penyebab utama morning sickness adalah perubahan hormon semasa hamil. Progesteron menyebabkan otot menjadi lebih relaks, termasuk otot sistem pecernaan. Makanan akan berada lebih lama dalam sistem pencernaan dan boleh menyebabkan ‘angin’. Ia juga menghantar isyarat ‘muntah’ kepada otak.

Satu lagi sebab morning sickness ialah masalah kelenjar tiroid yang membawa kepada hyperemesis gravidum. Keadaan ini menyebabkan ibu hamil mengalami muntah teruk hingga badan kering air dan perlu rawatan di hospital. Banyak sebab hyperemesis gravidum ni, antaranya masalah tiroid dan mempunyai cyst dalam uterus.

Bila mengandung, keperluan nutrisi seorang ibu bertambah. Adakah dia kena makan banyak? Makan banyak itu mungkin betul, tapi bukan bermakna makan nasi bertambah 3 pinggan. Kita kena faham beza antara keperluan badan dengan keperluan perut. Perut kenyang sukahati tapi badan perlukan nutrisi.

Oleh itu, ibu mengandung memerlukan:

-Vitamin yang mudah diurai dan diserap oleh tubuh

- Zat2 seperti kalsium, vitamin B, zat besi, etc yang diperlukan hampir dua kali ganda semasa mengandung.

- Protein yang lebih dari biasa.

Oleh itu, ibu dicadangkan mengambil vitamin yang berciri berikut:

- Dibuat dan diproses secara semulajadi

- Mengandungi nutrien penting yang kadangkala tidak dibekalkan oleh preskripsi klinik (kebanyakan klinik memberi asid folik, bukan full spectrum B Complex)

- Tiada bahan2 sintetik terutama pewarna dan perasa (cuba genggam vitamin yang anda ambil sekarang, adakah warnanya melekat di tangan? Awas pewarna tiruan!)

- Mudah dicerna dan diserap oleh tubuh

- Tiada kesan sampingan
 
Alhamdulillah..sepanjang kedua-dua kehamilan saya yang lepas..saya tidak mengalami sebarang morning sickness sewaktu hamil..hanya ada sedikit saja iaitu tak boleh bau sabun mandi rasa nak termuntah...hihi..pelik2 je kan...tp benda macam tu saja.. 

Jadi..apakah vitamin Shaklee yang sesuai untuk ibu hamil?

 

  • Shaklee Vitalea Iron Formula (multivitamin & multimineral)
  • Shaklee B Complex
  • Shaklee Vita-C
  • Shaklee Ostematrix (kalsium)
  • Shaklee Omega Guard (untuk kandungan 4 bulan ke atas)
  • Energizing Soy Protein/Shaklee Meal Shake
 
next entry saya kongsikan apa kebaikan setiap vitamin untuk ibu hamil ini..
 
untuk maklumat lanjut boleh hubungi saya di : 010 5156952
 penghantaran seluruh negara
COD area ipoh sahaja..

Terima Kasih

No comments:

© sihat dan cantik dengan Natural Supplement | Template Designed By Blog Bingkisan Hati