Tuesday 18 November 2014

NAK KURUS TAPI MENYUSU BADAN???




Bila sebut kurus selepas bersalin...pastinya ramai yang nak kekal body mantain sama sebelum mengandung kan...tetapi kebanyakan ibu2 selepas bersalin sukar nak dapatkan berat badan asal...Masalah berat badan ni sensitif dikalangan wanita kan,,,,saya tahu pasti ramai ibuibu/wanita kat luar sana mencuba pelbagai produk penurunan berat badan  dan mengeluarkan belanja yang banyak..betul tak???



Tambahan pula, bila menyusukan anak sepenuhnya, bukan saja tak boleh mengambil ubat pelangsing sebarangan tetapi nak berdiet berlebihan pun kurang digalakkan kerana dikhuatiri menjejaskan pengeluaran susu atau membahayakan bayi...


Secara asasnya, menyusukan bayi tidak membuatkan berat badan bertambah. Malah menurut kajian, ibu-ibu yang menyusukan anak lebih mudah menurunkan berat badan berbanding ibu-ibu yang tidak menyusukan anak kerana menyusukan bayi menggunakan antara 200 hingga 500 kalori setiap hari. Bagaimanapun perlu diingat, kita masih perlu menjaga pemakanan.

Jadi buat  ibu-ibu yang menyusu, nak turun berat badan bukan benda mustahil yea...InshaAllah boleh sangat-sangat..saya pun ibu menyusu sepenuhnya...memang ada perubahan bila saya mengambil Set Slimming Shaklee khas untuk ibu menyusu...tapi bukan untuk ibu menyusu je..untuk sesiapa sahaja yang nk turunkan berat badan pun boleh...

Ada beberapa panduan yang mungkin berguna untuk ibu-ibu yang ingin menurunkan berat badan. Paling utama ibu tersebut perlu minum air secukupnya. Air yang mencukupi dapat melancarkan sistem badan termasuk mengekalkan metabolisme kita pada kadar yang sepatutnya. Seelok-eloknya hanya minum air setengah jam selepas makan.

Mommies juga dinasihatkan untuk makan apabila perut berasa lapar. Kita kena ingat pada wasiat Rasulullah "Makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang". Paling baik sekali adalah makan empat ke enam kali sehari dengan kuantiti yang kecil. Utamakan sarapan pagi. Sarapan pagi perlu diambil dalam masa sejam selepas bangun tidur.Sarapan pagi yang pantas sebagai ibu menyusu pastinya minum Esp...senang, sedapa pastinya berkhasiat..

Makanan yang dimakan juga perlu dikunyah secara perlahan-lahan. Paling baik sekali jika makanan tersebut dikunyah 44 kali untuk mengurangkan beban penghadaman. Selain itu, otak akan menerima isyarat kekenyangan pada waktu yang tepat. Kalau makan laju sangat, otak tidak sempat memberi isyarat yang kita dah terlebih kenyang. Kurangkan percakapan semasa makan untuk mengelakkan tidak perasan yang kita sudah terlebih makan.

Makanan yang diambil perlu seimbang. Kajian menunjukkan bahawa ramai orang yang terlebih berat badan disebabkan zat yang tidak mencukupi. Kekurangan protein akan menyebabkan badan tidak dapat menghasilkan enzim (enzim terbina daripada asid amino) yang mencukupi untuk mencernakan makanan. Selain itu, orang yang kekurangan protein biasanya mempunyai nafsu makan yang sangat tinggi. Protein biasanya membuatkan kita rasa kenyang dalam jangka masa lebih panjang.

Walau apa pun , dalam nak menurunkan berat badan, makanan yang diambil perlu seimbang. Kita kena kurangkan pengambilan gula dan makanan rapu. Gula membekalkan kalori yang tiada nilai zat. Gula juga menambah potensi seseorang diserang penyakit diabetes mellitus apabila pengambilan tidak dikawal. Manakala makanan rapu yang mengandungi garam yang tinggi bukan sahaja menyebabkan nafsu makan sukar dikawal bahkan dikaitkan dengan risiko penyakit hipertensi (darah tinggi).

Yang ni pun penting jugak...kita sebagai ibu menyusu kena banyakkan aktiviti fizikal..tapi saya Saya pasti mommies semua tak ada masalah kan..ye la..kalauu kita tak daapt nak pergi gym atau senamrobik..kita pasti sibuk dengan tugas-tugas harian kat rumah..itu juga excirses kecil yang boleh membakar kalori mommies semua tau... selain tu,..banyakkan berjalan kaki..menggunakan tangga dari lift, aktiviti santai bersama anak-anak dan membuat kerja rumah..


Walau camne pun..kita kena positif..kena banyak bersabar dalam proses untuk mengurangkan berat badan...Yang penting teruskan penyusuan kerana itu merupakan sunnah dalam agama...




Jom kita tengok...apa ada dengan Set Slimmnig Shaklee ini,,,



Set Slimming Shaklee terdiri dari ESP, Lecithinn dan Alfafa..

Esp dan Alfafa juga sedia maklum sebagai milk booster di kalangan ibu menyusu..Alfalfa Complex terkenal sebagai "MILK BOOSTER" dan ESP terkenal dengan pembekal tenaga!!..tetapi itu fungsi untuk penyusuan..

bagaimana dengan fungsi untuk kurus??

ESP ; Sebagai sumber protein yang mampu memberi ibu tenaga, memberi rasa kenyang yang lama dan memekatkan susu ibu. Memelihara otot semasa proses penurunan berat badan supaya apabila lemak hilang, otot tidak menggeleber malah kekal pejal dan cantik

Alfafa : Bertindak mengangkut keluar lemak dari badan. Ia juga merupakan penggalak susu (milk booster) di samping sebagai detoks tubuh ibu. Membantu tubuh dalaman ibu agar agar tampil lebih selesa.

Lecitihn : Sebagai pemecah lemak dan membakar lemak yang tidak diperlukan dalam badan.

Namun jika budget mommies badalah terhad, cukup sekadar dengan pengambilan alfalfa dan lecithin sahaja. Semua produk dalam set ini dijamin 100% selamat bukan sahaja untuk ibu yang menyusukan malah, juga kepada bukan yang menyusu anak..

Untuk maklumat lanjut...jom hubungi saya

SMS / WHATAPPS ; 010 5156952




Terima Kasih

No comments:

© sihat dan cantik dengan Natural Supplement | Template Designed By Blog Bingkisan Hati